Forhandlingerne for 2018 om tildeling af personlige tillæg samt udnævnelse til chefkonsulent mellem kontor-/centercheferne og tillidsrepræsentanterne går snart i gang i KL.
Tidsplanen ser således ud:
9. april ff. | Chefen melder ud i kontoret, forberedelse, lønsamtaler mv. |
23. april | Drøftelse med TR påbegyndes |
4. maj | Indstilling til direktionen (HR) af personlige tillæg chefkonsulenter |
4. maj | Indstilling til direktionen (HR) af udnævnelser til chefkonsulenter |
15. maj | Indstillingerne behandles af direktionen |
24. maj | Forhandling med TR afsluttes |
25. maj ff. | Forhandlingsreferater udarbejdes og underskrives |
25. maj | Forhandlingsreferater indgives til HR senest d. 1. juni |
6. juni | Medarbejderne underrettes af cheferne senest d. 13. juni |
14. juni ff. | HR sender mail med bekræftelse på ny samlet løn til dem, der bliver reguleret |
25. juni | Lønnen reguleres (udbetales) med tilbagevirkende kraft pr. 1. april 2018 |
Rammen er også i år kun på ca. 425.000 kr. ekskl. pension. Så det enkelte kontor/center har ikke mange penge til tillæg. Det svarer til ca. 1.000 kr. pr. år pr. medarbejder i KL. Dette betyder selvfølgelig, at ikke alle kan komme i betragtning, da puljerne i de enkelte kontorer/centrer derfor er meget små. Vi vil dog alligevel opfordre dig til at vurdere, om du skal med i forhandlingerne denne gang!
Skriv evt. et par ord til din TR med en begrundelse snarest og senest den 23. april 2018.
- Udarbejd en liste over dine arbejdsfunktioner, faglige kvalifikationer og nye opgaver- vurdér på den baggrund om der er sket en ændring af dine arbejdsopgaver, hvorfor du bør komme betragtning til et tillæg?
- Er der aftalt noget under din sidste samtale med chefen – fx lønforbedring næste gang, kompetenceudvikling eller nye/andre opgaver?
- Vurder om din løn matcher lønniveauet for din jobfunktion, jf. nedenstående.
./. Vi vedlægger til orientering fordelingen af kontorerne/centrene mellem tillidsrepræsentanterne.
PF har udarbejdet nedenstående lønstatistik for en række grupper (grupper med få ansatte, herunder ledere, er ikke oplistet – drøft evt. lønudvikling med din tillidsrepræsentant).
Tabel 1. Oversigt over lønninger (nettoløn) indenfor PF’s område i KL pr. 1. marts 2018
Gruppe | Nedre kvartil | Median | Øvre kvartil | Gennemsnitsløn | |
Assistenter og sekretærer | KL | 30.681 | 32.896 | 34.161 | 32.668 |
Chefsekretærer | KL | 35.627 | 38.968 | 40.776 | 38.160 |
Konsulenter Specialkonsulenter |
KL | 37.416 | 42.036 | 47.323 | 41.832 |
Chefkonsulenter | KL | 53.590 | 54.115 | 57.231 | 54.211 |
Note: Statistikken er udarbejdet på baggrund af fuldtidsansættelse (37 timer). Nedre kvartil svarer til den mindste observation, hvor alle observationer der er mindre end den, udgør mindst 25% af alle observationerne. Medianen viser, hvor alle observationer er mindre end den mindst udgør halvdelen af observationerne. Øvre kvartil viser, hvor alle observationer udgør tre fjerdedel af observationerne.
Hvis du mener, at du skal indgå i de kommende lønforhandlinger, så bør du skrive en mail til din kontorchef og anmode om en lønsamtale. Der er tale om en forventningsafstemning mellem kontor-/centerchefen og dig om en evt. lønforhøjelse, hvor udmøntningen vil bero på en samlet helhedsvurdering af bl.a. faglighed, ansvarlighed og samarbejde med kollegaer m.m.
Hvis kontor-/centerchefen ikke har dig i spil, så spørg ind til, hvad der skal til, fx i forhold til opgaver, ansvar, kompetencer m.m. Lyt og tænk over hvordan du kan komme kontor-/centerchefen i møde. Find ud af, hvor der er fælles interesser og argumenter ud fra disse.
Fordeling af TR-områder 2016 – 2018 i KL
Julie Deleuran (JUD) Lokal 3115
Arbejdsgange og IT-arkitektur
Danske Kommuner
Digitalisering og Borgerbetjening
Lederweb og Væksthus for ledelse
Jette Kyhl (JEKY) Lokal 3776
Arbejdsgiverpolitisk Center, herunder SPARK
Center for Social og Sundhed
Jura og EU
Sund By Netværket
Laila Jensen (LCJ) Lokal 3292
Børn og Folkeskole
Center for Vækst og Beskæftigelse
Teknik og Miljø
Udbudsportalen
Økonomisk Sekretariat
Annika Rosendal (ARN) Lokal 3120
Center for Ressourcer og Organisation, herunder Kantinen, Receptionen og Trykkeriet
Allan Graversen (AWG) Lokal 3220
Kommunikation
Ledelsessekretariatet